ايه ى ولايت چند نكته و چند پرسش و پاسخ - آیت الله علی احمدی میانجی
مذهبی
صراط 110

يه ى ولايت چند نكته و چند پرسش و پاسخ - آیت الله علی احمدی میانجی

چکیده :

 نویسنده در این گفتار، ابتدا هفت نكته درباره ى آیه ى ولایت (آیه ى 55 سورهى مائده) مطرح میكند و سپس به ده پرسش درباره ى این آیه پاسخ مىگوید. در این مقاله، علاوه بر بحث لغوى و عقلى و قرآنى، روایات شیعه و سنّى و نیز دیدگاههاى برخى از مفسّران و متكلّمان شیعه و سنّى مورد بحث قرار مىگیرد. محور اصلى مقاله، اثبات این نكته است كه آیه ى ولایت در مورد امام على ابن ابى طالب (علیه السلام)نازل شده است و شأن نزولهاى دیگر را نمیتوان پذیرفت.

 

درباره ى نویسنده :

مرحوم آیت‌الله حاج میرزا على احمدى میانجى در چهارم محرّم 1345 قمرى (مطابق با 23 تیر 1305 شمسى) در روستاى پور سخلو ی  از توابع شهرستان میانه دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش مرحوم آخوند ملّا حسینعلى احمدى، از روحانیون پرتلاش منطقه ى (اوچتپّه) بود كه در تبریز درس خوانده و به زادگاه بازگشته بود. وى در كنار اشتغال به كشاورزى، به هدایت مردم و رفع نیازهاى آنها مىپرداخت. مادر ایشان نیز دختر حاج سید زین‌العابدین حسینى، فرزند حاج سید مهدى بود كه مردم او را به بزرگوارى میشناختند. جدّ پدرى ایشان مرحوم شیخ احمد و پدر او مرحوم شیخ على نیز از روحانیون محبوب منطقه بودند.

آیت‌الله احمدى میانجى، دروس ابتدایى را نزد پدرش و عموزاده‌اش فرا گرفت. در 12 سالگى براى ادامه ى تحصیل عازم میانه شد. چهار سال پس از آن به تبریز و چند ماه بعد به قم رفت، كه این اقامت تا آخرین لحظات عمر، ادامه یافت. در قم، ابتدا در محضر اساتیدى همچون حضرات آیات: شیخ موسى زنجانى، سیدحسن قاضى طباطبایى، شیخ احمد كافی‌الملك و سید شهاب‌الدین مرعشى نجفى حاضر شد. سپس براى درس خارج، از آیات عظام بروجردى، محقّق داماد، گلپایگانى و میرزا هاشم آملى علم آموخت و پس از رسیدن به مقام استنباط احكام، فقط به تدریس دروس سطح عالى حوزه اكتفا كرد. در خلال این مدّت، با برخى از اساتید حوزهى علمیهى قم، مانند حضرات آیات سید مهدى روحانى و سید موسى زنجانى، انس نزدیك داشت. مرحوم آیت‌الله احمدى میانجى در كنار دروس رایج حوزه، به تحقیقات تاریخى و كلامى نیز علاقه نشان داد و علاوه بر عمل، از طریق گفتار نیز پیوسته تذكّرات اخلاقى می‌داد، كه متن مكتوب برخى از گفتارهاى ایشان در این زمینه موجود است. ایشان، علاوه بر فعّالیتهاى علمى، از تلاشهاى اجتماعى غفلت نداشت و آثارى در این زمینه در قم و میانه به جاى گذاشت؛ مانند صندوق قرض‌الحسنه ى مهدیه، مؤسّسه ى قالیبافى، صندوق ذخیره ى علوى، مؤسّسه ى خیریه ى الزهراء. آیت‌الله احمدى میانجى در وصیتنامه ى كوتاه خود، فرزندانش را به توسّل روزافزون به ساحت قدس اهلبیت:، پیوند معنوى با امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، زهد در دنیا، گذشت نسبت به یك‌ دیگر، پرهیز از تجمّلات، و اشتغال به تحصیل علم وصیت كرد. ایشان در 12 جمادى الثانى 1421 (مطابق با 21 شهریور 1379 شمسى) درگذشت و در حرم حضرت معصومه (صلی الله علیه و آله)دفن شد.

 

دانلود مقاله

 

منبع : سفینه - شماره 13


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: